top 10 snelste treinen

10. Aérotrain (430 km/uur)

aerotrain

In Frankrijk werd tussen 1964 en 1977 de Aérotrain ontwikkeld door ingenieur Jean Bertin. De Franse spoorwegen zochten naar methoden voor snel vervoer en Bertin kwam hierop met het idee van de Aérotrain: een voertuig op een luchtkussen wat zweeft op een baan, waarbij de baan de vorm heeft van een omgekeerde T (een vorm van monorail). Er werden diverse tests uitgevoerd en tijdens één van die tests werd een snelheid van 422 km/h bereikt. Echter, door de technische nadelen kreeg de TGV de voorkeur en is de Aérotrain nooit commercieel in gebruik geweest. In het Technik Museum in het Duitse Speyer is nog steeds één van de testvoertuigen van de Aérotrain te bezichtigen.

9. Maglev MLU002N (431 km/uur)

MLU002N

Japan is het land waar je de meeste snelle treinen kunt vinden. Onder andere de Maglev MLU002N met een maximum snelheid van 431 kilometer per uur, gemeten tijdens een testrit in 1994. Het is een trein die bestaat uit één stuk en maakt gebruik van een combinatie van aerodynamische remmen en maglev (magnetisch zweven) remsysteem om op tijd te kunnen stoppen bij een station. De trein is niet gebouwd op vervoer van passagiers maar wordt puur gebruikt om nieuwe technologieën te testen en verder te kunnen ontwikkelen.

8. Transrapid TR-07 (436 km/uur)

TR07

De Transrapid TR-07 werd in 1988 in Duitsland gebouwd. Ook de Transrapid 07 is een experimenteel voertuig niet geschikt voor vervoer van passagiers, maar hij bereikte wel een snelheid van maar liefst 436 kilometer per uur. Dat gebeurde in juni 1993 in Hamburg, Duitsland op de TVE testbaan. Dit leidde ertoe dat de interesse in maglev (magnetisch zweven) technologie in Duitsland gewekt werd. Alhoewel het geheel een wonder der techniek is en ook tot veel nieuwe ontwikkelingen heeft geleid, is het wel een dure trein: met name het aanleggen van de hogesnelheidslijnen waarop de trein kan rijden is een kostbaar en arbeidsintensief proces.

7. 300X Shinkansen (443 km/uur)

300x

De 300X Shinkansen trein is een hogesnelheidstrein ontwikkeld en gebouwd door de Japanse Railways Group en staat ook wel bekend als de ‘kogeltrein’ met een opvallend langgerekte neus. Ondanks dat de trein is gebaseerd op traditionele apparatuur en weinig innovaties op technologisch gebied bezit, kan hij bijzonder hoge snelheden kan halen op testtracks. De hoogst gemeten snelheid was 443 kilometer per uur. Daarnaast kan de trein ook hoge snelheden op bestaande spoorwegen behalen en hij maakt dan ook daadwerkelijk deel uit van het Japanse treinsysteem, waar hij maximaal 186 kilometer per uur rijdt. Dit maakt de 300X Shinkansen tot een rolmodel voor andere landen.

6. Transrapid TR-09 (450 km/uur)

Transrapid TR-09

De Transrapod TR-09 is een magneetzweeftrein ontwikkeld en gebouwd in Duitsland. Het is een trein exclusief gebouwd voor testritten, die in de periode 2008 – 2011 zijn uitgevoerd. De hoogst gemeten snelheid die de trein ooit behaalde is 450 kilometer per uur geweest. Oorspronkelijk mochten bij de testritten geen personen in de trein zitten (vanwege een eerder ongeval tijdens een testrit met de Transrapid TR-08), later werd dit besluit heroverwogen en mochten mensen onder bepaalde voorwaarden meerijden met testritten. Echter, in december 2011 werd het Transrapid TR-09 project definitief afgesloten en werd ook het bestaande bezoekerscentrum gesloten.

5. China Railway CRH380AL (486.1 km/uur)

CRH380AL

De China Railway CRH380AL is een elektrische hogesnelheidstrein, ontwikkeld door China South Locomotive & Rolling Stock Corporation Ltd (CSR). Het is een vervolg op een ander programma en vervangt onder meer buitenlandse technologieën door Chinese ontwikkelingen. De topsnelheid van de trein met 16 wagons is 486.1 kilometer per uur. Voor commercieel gebruik is de maximum snelheid 380 kilometer per uur. De CRH380AL maakt deel uit van een vierdelige Chinese serie van treinen die bedoeld zijn om te gaan rijden op de Chinese hogesnelheidslijnen.

4. China Railway CRH380BL (487.3 km/uur)

CRH380BL

Een andere trein uit de hogesnelheidsserie van China Railways is de CRH380BL. In 2009 werd een grote bestelling gedaan voor deze hogesnelheidstrein en in september 2010 rolden de eerste treinen de fabriek uit. Deze trein met 16 wagons wist in januari 2011 tijdens een testrit een snelheid van maar liefst 487.3 kilometer per uur het oude record van de CRH380AL uit dezelfde serie te verbreken. Sinds januari 2011 rijden CRH380BL treinen in de reguliere dienstregeling op de hogesnelheidslijnen Shanghai – Hangzhou en Shanghai – Nanjing. In augustus 2011 werden de treinen tijdelijk teruggeroepen omdat ze tijdens stormachtig weer te vaak dienst weigerden. Sinds december 2011 zijn ze weer terug op de spoorwegen.

3. Transrapid SMT (501 km/uur)

Transrapid SMT

De magneetzweeftrein Transrapid SMT, ook wel bekend als de Shanghai Maglev Train of de Transrapid 08 schreef geschiedenis toen het voertuig op de Duitse Transrapid-testbaan een snelheid van 501 kilometer per uur wist te halen. Daarmee was het de eerste trein die de grens van 500 kilometer per uur wist te doorbreken. Het is de enige trein uit de Transrapid-serie die ook daadwerkelijk commercieel in gebruik is: tussen het vliegveld en het stadscentrum van Shanghai op de hogesnelheidslijn die daar is aangelegd. Sinds 2004 rijdt de Transrapid SMT op dit traject. Bij commercieel gebruik is de maximum snelheid 431 kilometer per uur.

2. TGV V150 (574.8 km/uur)

tgv v150

Alhoewel de snelste treinen ter wereld gebaseerd zijn op maglev (magnetisch zweven) technologie, bewijst de Franse TGV V150 dat ook met conventionele technologie treinen zeer hoge snelheden kunnen halen. Met een 25000 pk motor en grote wielen kan deze TGV een topsnelheid van 574.8 km/uur bereiken. Deze indrukwekkende snelheid werd bereikt op het traject Parijs – Straatsburg op 3 april 2007. Hiermee is de TGV V150 de snelste reguliere trein.

1. JR Maglev MLX01 (581 km/uur)

JR Maglev MLX01

Met een topsnelheid van een ongelooflijke 581 kilometer per uur is de JR Maglev MLX01 onbetwistbaar de allersnelste trein van de wereld. De magneetzweeftrein werd de snelste trein ter wereld toen hij de magische 500 kilometer per uur grens doorbrak, waar van werd gedacht dat dat de maximum snelheid voor magneetzweeftreinen was (het record was tot dan toe in handen van de Transrapid 08 met 501 km/uur). Als magneetzweeftrein maakt de trein gebruik van de maglev (magnetisch zweven) technologie in plaats van de conventionele manier waarmee reguliere treinen rijden. Alhoewel de trein nog niet commercieel in gebruik is, is de Japanse overheid bezig om de spoorwegen geschikt te maken voor deze trein. Ook moeten er onderzoeken naar de invloed op het milieu en de omgeving worden gedaan.

Maak jouw eigen website met JouwWeb